Tapahtumayritys Tapahtumallisen ja viestintätoimisto Telegraafin yhdistyminen synnyttää Turkuun uuden 20 hengen asiantuntijayrityksen, Idea Groupin. Yrityksen osaaminen rakentuu vahvaan strategisen viestinnän ymmärrykseen sekä kokonaisvaltaiseen tapahtumien suunnitteluun ja toteuttamiseen. Yhdistyminen luo pohjan kasvulle yhdeksi Suomen merkittävimmistä tapahtuma- ja viestintäalan yrityksistä.
Yritysjärjestelyn tavoitteena on kasvun vauhdittaminen, palveluvalikoiman laajentaminen ja synergiaetujen hyödyntäminen.
– Tämä on mahtava yhdistelmä. Asiakkaat saavat meiltä kaikki viestinnän ja tapahtuman järjestämisen palvelut, ja pystymme yhdessä osallistumaan myös entistä isompiin kilpailutuksiin. Meillä ei ole päällekkäisiä palveluja, mutta sitäkin enemmän mahdollisuuksia hyödyntää toistemme osaamista ja resursseja. Säilytämme kahden yrittäjävetoisen toimijan joustavuuden ja mutkattomuuden, kertoo Tapahtumallisen toimitusjohtaja Sanni Rostedt. Hän toimii jatkossa myös Idea Groupin ja Telegraafin toimitusjohtajana.
Yhdistyminen toteutetaan järjestelyllä, jossa uusi emoyhtiö Idea Group Oy hankkii omistukseensa Tapahtumallinen Oy:n ja Telegraafi Oy:n osakkeet. Idea Groupin omistavat Tapahtumallisen ja Telegraafin kymmenen osakasta.
Tapahtumat osa strategista viestintää
Tapahtumallinen suunnittelee ja toteuttaa henkilöstö-, asiakas-, kuluttaja- ja sidosryhmätapahtumia. Telegraafi keskittyy viestinnän strategiseen suunnitteluun, muutos- ja kriisiviestintään, vastuullisuusviestintään sekä sisällöntuotantoon. Yritykset ovat tehneet yhteistyötä jo pitkään.
– Olemme Telegraafissa etsineet sopivaa kumppania kasvun vauhdittamiseksi, ja neuvottelut Tapahtumallisen kanssa alkoivat noin vuosi sitten. Tapahtumat ovat tärkeä osa yritysten ja yhteisöjen strategista viestintää, ja yhdessä pystymme tarjoamaan asiakkaille strategisen osaamisen sekä laajan viestintäpalvelujen valikoiman ja kokonaisvaltaisen tapahtumatuotannon, kertoo Telegraafin toimitusjohtaja Marja-Terttu Rantanen. Hän jatkaa Idea Groupin kehitysjohtajana.
Tavoitteena liikevaihdon kolminkertaistaminen
Tapahtumayrityksen ja viestintätoimiston yhdistyminen on harvinaista. Tapahtumatoimistot kasvavat tyypillisesti yhdistymällä keskenään, samoin viestintä-, mainos- ja digitoimistot.
– Näemme yhdistelmässä jotakin täysin uutta, joka näyttää suuntaa tapahtuma-alan tulevaisuudelle. Se luo myös hyvän pohjan kasvuun. Tavoitteenamme on kolminkertaistaa yhteinen liikevaihtomme noin viiteen miljoonaan euroon seuraavien kolmen vuoden aikana, kertoo Sanni Rostedt.
Tapahtumallinen ja Telegraafi jatkavat toistaiseksi omilla brändeillään, eikä yhdistymisellä ole vaikutusta henkilöstöön. Kaikki noin 20 henkilöä jatkavat vanhoina työntekijöinä. Yrityksillä on toimipisteet Turussa ja Helsingissä, ja asiakkaita on sekä yksityiseltä että julkiselta sektorilta. Yhteenlaskettu liikevaihto on tällä hetkellä noin 1,5 miljoonaa euroa.
– Liikevaihdon kehityksessä näkyy yritysten toimialojen erilaisuus ja se, miten ne tasapainottavat toisiaan. Telegraafin liikevaihto kehittyi viime vuonna tasaisesti korona-ajasta huolimatta, kun taas Tapahtumallisen noin kahden miljoonan euron liikevaihto puolittui poikkeusajan vuoksi. Tämä vuosi näyttää tapahtuma-alalla jo vähän paremmalta. Uskon, että ensi vuonna pääsemme samansuuruiseen liikevaihtoon kuin ennen koronaa, kertoo Sanni Rostedt.
Tapahtumat entistä tiiviimpiä ja suunnitelmallisempia
Korona-aika on vienyt tapahtumat osittain tai kokonaan verkkoon. Myös Tapahtumallinen on toteuttanut vuoden aikana useita kymmeniä asiakas- ja henkilöstötapahtumia sekä virtuaalisesti että hybridiversioina.
– Korona-aika on muuttanut tapahtumia. Osallistujien aika on arvokasta, ja tapahtuman tavoitteet on saavutettava aina vain lyhyemmässä ajassa. Sisällön on oltava tarkkaan suunniteltua ja viestin kirkas. Jokaisen tapahtuman tulosten tulee olla mitattavissa, kertoo Sanni Rostedt.
Viestinnän strategisen suunnittelun tulee näkyä myös digitaalisessa viestinnässä.
– Virtuaali- ja hybriditapahtumia tuotetaan monesti tekniikka ja visuaalisuus edellä ilman, että kiinnitetään huomiota riittävästi tapahtuman strategisiin viesteihin ja sisältöön. Ne ovat kuitenkin jokaisen yrityksen tärkeintä viestinnällistä sanomaa, painottaa Marja-Terttu Rantanen.